Po pierwszych trzech miesiącach 2011 roku liczba klientów indywidualnych posiadających dostęp do bankowości internetowej wyniosła ponad 16,5 miliona osób. Oczywiście – nie wszyscy, którzy mają dostęp, korzystają z tego kanału. Ale liczba klientów indywidualnych, którzy aktywnie korzystają z bankowości internetowej dynamicznie wzrasta od kilku lat.
Związek Banków Polskich podkreśla, że aktywnych użytkowników jest coraz więcej, obsługują oni też coraz większe kwoty, a Polacy mają duże zaufanie do bankowości internetowej.
Nie tylko klienci indywidualni doceniają zalety bankowości internetowej. Choć w ostatnim kwartale 2010 roku nastąpił spadek klientów biznesowych (małe i średnie firmy), to pierwsze trzy miesiące 2011 roku przyniosły ponowny wzrost klientów z tego sektora. Łatwy dostęp do konta, przyjazna obsługa i minimalne koszty – właśnie tego szukają nieduże firmy.
Jakie jeszcze trendy w rozwoju bankowości uchwyciło najnowsze badanie?
Liczba kart debetowych wzrosła w pierwszych trzech miesiącach roku o 300 tysięcy sztuk. Natomiast w przypadku kart kredytowych widać trend dokładnie odwrotny – ich liczba spada bardzo szybko. Kart kredytowych w portfelach Polaków jest w tej chwili 8,5 miliona – tyle co trzy lata temu! Z jednej strony banki dużo ostrożniej przyznają karty kredytowe, z drugiej – klienci często zamykają rachunki, gdy kończy się okres promocji (np. bezpłatnego korzystania z karty).
Ostatnia nowinka to zbliżeniowe karty płatnicze . Klienci je polubili – są niezwykle przyjazne w przypadkach transakcji o niewielkiej wartości. Średnia wartość transakcji wynosi ok. 16 złotych. Po I kwartale 2011 liczba zbliżeniówek wynosiła 4,2 miliona. Zapewne, wraz ze wzrostem liczby terminali obsługujących takie karty, ich popularność będzie wzrastać.
Eksperci ZBP zwracają uwagę, że tempo wzrostu liczby i wartości transakcji zbliżeniowych przewyższa te dokonywane kartami z użyciem PIN. Wynika to zarówno z szerokich akcji promocyjnych, upodobania dużej części Polaków do nowinek (karta zbliżeniowa to modny gadżet), jak i wzrastającej liczby punktów posiadających odpowiedni terminal. Na koniec marca 2011 roku na rynku funkcjonowało około 20 tysięcy terminali przystosowanych do obsługi kart zbliżeniowych.